Revistă de înnodat sinapse

Eurovision 2013 – Cezar The Voice pleacă la Malmö

Cezar castigator_7796
În sfârșit, selecția națională Eurovison a fost câștigată de cel care a meritat. Dacă majoritatea pieselor din finală s-au înscris în categoria ”bunicică, dar fumată”, piesa și, mai ales, vocea lui Cezar aduc nota de inedit, absolut obligatorie.

”Am venit să câștig!”

Se face mult tapaj pe tema geopoliticii ca factor hotărâtor în notarea concurenților. O fi, dar dacă ne uităm cu atenție la câștigătorii edițiilor trecute, vom vedea că fiecare victorie s-a datorat, în primul rând, unei prestații speciale, care se desprindea frapant din contingent. O voce surprinzătoare, de contratenor, este, din start, un punct câștigat. Cezar a absolvit cu notă maximă secția canto clasic a Conservatorului ”Giuseppe Verdi” din Milano și are în palmares 10 premii obținute la cele mai importante concursuri internaționale de canto. A spus din capul locului: ”Am venit să câștig!”. Și s-a ținut de cuvânt. Să sperăm că o va face și la Malmö. Piesa ”It’s my life”, compusă de Cristian Faur, se lipește bine de timpane (spre deosebire de ”Spinnig”, marea văicăreală pe care i-a încredințat-o Elenei Cârstea), Cezar are prestanță și, cu un mic efort, cântă impecabil. Punctul perfectibil al show-ului său ar fi dansatorii, care se zbuciumă pe scenă într-un mod cam neconcludent. Poate ar mai fi de lucrat și la orchestrația destul de anostă. Principalul contracandidat al lui Cezar, Narcis Iustin Ianău, a cântat mai slăbuț în finală, iar dansatorii care l-au însoțit erau din alt film.

Turcescu, acest Beethoven al jurnalismului

”Refrenul” trupei Casa Presei, al cărei solist este Robert Turcescu, ar putea fi trecut la categoria ”vintage”, deși, în muzică, ponoseala nu prea ține. În plus (mai exact: în minus!), cântărețul Turcescu are o voce scurtă și opacă. De aceea, când am văzut panoul cu voturile publicului, am încremenit. La început, Casa Presei era aproape la egalitate cu marele câștigător! Fraților, în ce țară trăim? Jur că nu am nimic de împărțit cu Turcescu, personajul mi-e total indiferent, dar l-am văzut la emisiunea Cristinei Țopescu (”Verde-n față”, Prima TV) încercând să explice valul de critici și ironii la adresa prestației sale muzicale. Citez din memorie: ”Și Beethoven a fost tratat oribil de contemporanii săi!” Tare, nu? Noroc că juriul a fost alcătuit din muzicieni competenți (Natsis, Cârcotă, Ogășanu) care i-au acordat notele cuvenite – între 2 și 4 – astfel încât romanticul roacăr piteștean nu va avea ocazia să-și exprime propensiunile romantice și în Suedia.

Marii învinși – Luminița Anghel și Electric Fence

Rochie elegantă, coafură stilată: Luminița Anghel a fost o surpriză foarte plăcută din start. Piesa ”Unique”, excelent orchestrată și ireproșabil interpretată, ar fi putut să câștige finala, dacă nu concura Cezar. Dansatorii lui Edi Stancu, printre care l-am zărit pe Bogdan Boantă, au completat frumos momentul Luminiței. A fost bună și trupa Electric Fence, cea mai pitorească și energică apariție a finalei. Din păcate, stilul balcano-rusesc a fost intens consumat la edițiile anterioare ale Eurovision-ului, deci slabe speranțe să mai surprindă pe cineva.
Deocamdată, nu ne rămâne decât să-i ținem pumnii lui Cezar, care va intra în a doua semifinală a concursului Eurovision (16 mai, Malmö). Finala internațională va avea loc la 18 mai.

Gabriela Hurezean

Leave a Reply

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS