Revistă de înnodat sinapse

Bertolucci, după 10 ani: ”Io e Te”, copilul și (h)eroina

io-e-te-219547l

Să fie, oare, întâmplător faptul că ambele filme care au făcut să se discute mult despre Bernardo Bertolucci, au în titlu cuvântul ”last”? ”Ultimul tango la Paris”, 1972, a declanșat un imens scandal și i-a atras dușmănia de moarte a protagoniștilor, Marlon Brando și Maria Schneider, pentru că le-a cerut să joace o scenă de sex destul de umilitoare. Celălalt film care iese din contingent, superproducția ”Ultimul Împărat”, 1987, a primit toate cele nouă premii Oscar la care a fost  nominalizat. Dar, cu toată fatalitatea cuvântului ”ultimul”, iată că marele regizor italian n-a pus punct carierei sale de cineast. La 72 de ani, cu sănătatea precară și țintuit în scaun rulant, Bertolucci a făcut acest film intitulat ”Io e te” (”Eu și tu”). Care nu e ultimul, pentru că lucrează deja la un nou proiect.

O fi cartea? O fi fata?

Nu se știe exact ce anume l-a scos pe regizor din letargie. Poate romanul lui Niccolò Ammaniti, în care a văzut o bună resursă tematică? Poate farmecul straniu al Teei Falco, pentru care a rescris rolul Oliviei, în așa fel încât să se confunde cu personalitatea și preocupările ei?

io-e-te

De fapt, nici nu contează. Important e rezultatul. La un deceniu după ultimul său film, ”The Dreamers”, în care explora sexualitatea a trei tineri lipsiți de prejudecăți, Bertolucci se dedică din nou unei povești cu tineri, de data asta, însă, fără a recurge la prea multe elemente șocante, dar vădind, în schimb, o profundă înțelegere a universului acestora! Ca majoritatea copiilor cu părinți divorțați, și cei din ”Io e Te” se confruntă cu frustrări și psihoze. Lorenzo (Jacopo Olmo Antinori) este fiul unui cuplu în care soțul a venit părăsind o altă familie. Evident, îl deprimă jocurile amoroase ale părinților și nu face economie de mijloace pentru a-și pune mama în situații cât mai penibile. La cei 14 ani ai săi, este un băiat cu chipul înstelat de coșuri, prezentând tendințe clare de inadaptare și o acută dorință de a se închide în sine și a fi lăsat în pace. Motiv recurent în filmele cu adolescenți: căștile care te izolează de lumea exterioară. Lorenzo ascultă Arcade Fire, Muse, Cure și se simte mai bine. Dar cel mai bine se simte ascuns în subsolul clădirii, după ce și-a mințit părinții că pleacă pentru o săptămână într-o tabără de schi. Acum se poate zvârcoli cum vrea în ritmul muzicii, poate să mănânce fix ce vrea și poate să contemple noua lui crescătorie de furnici. Lucrurile ar evolua perfect dacă n-ar apărea un musafir nepoftit: Olivia, sora vitregă, interpretată cu mare artă de Tea Falco. Deși nu e chiar o frumusețe clasică, actrița are un magnetism sălbatic, un farmec ciudat, calități transferate în totalitate în structura eroine sale. Olivia ar fi putut face o carieră strălucită în arta fotografică dacă nu s-ar fi dedulcit la droguri. Din cauza consumului de heroină a pierdut tot, inclusiv iubirea lui Marco, bărbatul care nici nu mai vrea să audă de ea. A venit dintr-un capăt de țară ca să-l revadă pe Marco și se trezește respinsă. Nu are bani, nu are unde să doarmă, nu are heroină și sevrajul se apropie. Pentru că o urăște de moarte pe femeia care i-a luat tatăl, nu se pune problema ca Olivia să sune la ușa acestora. În disperare de cauză, coboară în subsol, spre iritarea fățișă a lui Lorenzo.

io-e-te-384885l

Deși un băiat de 14 ani și o fată de 25 de ani își pot găsi destul de greu punctele comune, cei doi izbutesc totuși să treacă peste ostilitatea inițială și, pe măsură ce își înțelege sora, Lorenzo se înțelege, în sfârșit, pe sine. În rolul bunicii lui Lorenzo, aflată în spital, o vedem pe actrița de origine română Veronica Lazăr. Sonia Bergamasco interpretează rolul mamei lui Lorenzo, iar Tomaso Ragno este Fernando. Scenariul a fost scris de Bernardo Bertolucci, Niccolò Ammaniti, Umberto Contarello și Francesca Marciano. Filmul e frumos, sensibil și nu lipsit de umor alb, negru și pepit.

Gabriela Hurezean

Leave a Reply

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS