Revistă de înnodat sinapse

Premieră la Teatrul Național ”Marin Sorescu” – Andriy Zholdak, recitind ”Femeia mării”

fe mar gen

După ”Radio” (Bobi Pricop) și ”câine cu om. câine fără om” (Radu Afrim), acesta este al treilea spectacol al teatrului craiovean, care mi-a tăiat respirația. O prietenă se întreba în social media ”unde se duce talentul actorilor, când se duce?” și vreau să-i spun acum că talentul actorilor nu se duce nicăieri. Când există – există. Totul e să întâlnească regizorul providențial care să-l pună în lumina potrivită. Cum ar fi Pricop. Sau Afrim. Și acum regizorul ucrainean Andriy Zholdak, recitind în cheie profund personală celebra piesă a lui Henrik Ibsen. Fluiditatea molcomă, tacticoasă, a scriiturii lui Ibsen se supune acum libertății aproape brutale, care îl definește pe Zholdak în ipostază de regizor. Spune chiar el în caietul program: ”Psihicul și mentalitatea Ellidei mele: zdrobite; așa cum cineva ar lua aceste pagini cu scrierile lui Ibsen și natura armonioasă semănată de acesta în ele și le-ar trece printr-o mașină de tocat hârtie – lumea armonioasă, puritatea și claritatea ei sunt reținute și ascunse acestei Ellide contemporane. Așa cum se întâmplă când o oglindă mare cade, rama poate să rămână întreagă, dar cioburile se împrăștie. Ellida recuperează bucăți din ea însăși, dar unele dintre ele nu se mai potrivesc.”

fe ma 1

Ellida lui Zholdak este, întru totul, și Ellida Costinelei Ungureanu, o actriță pe care am văzut-o și în alte roluri bine jucate, dar niciodată cu strălucirea explozivă de acum. Deși cei din jur o cred nebună, nu e nebună această Ellidă, ci doar ucigător de tristă, iar tristețea ei este nevindecabilă, pentru că izvorăște din adevăruri care nu pot fi schimbate. A crescut ca o sălbăticiune, vorbește cu delfinii și vulturii de mare, s-a scăldat în ape reci și curate. Acum, smulsă din ecosistemul ei vital, nu se poate obișnui cu apa ”sălcie, murdara și bolnavă” a micului fiord lângă care locuiește cu doctorul Wangel, cele două fiice ale lui și spectrul incubus al primei soții, care a trecut la cele veșnice, dar continuă să bântuie mințile celor din casă. Ellida nu și-a iubit nicio clipă soțul, dar a acceptat mariajul nefericit pentru că era ”singură și lipsită de apărare”.

femar nunta

Rețeta supraviețuirii: are în inimă o ascunzătoare în care nu poate pătrunde decât singurul om pe care îl iubește, marinarul străin, care i-a mărturisit lui Lyngstrand (Cătălin-Mihai Miculeasa): ”A mea e și a mea va fi, chiar dacă va trebui să mă întorc de pe fundul mării ca un înecat.” Și, iată, vine vestea că e chiar înecat, în urma unui naufragiu. Cu toate acestea, dragostea Ellidei nu pălește, spre iritarea doctorului Wangel (Nicolae Vicol): ”E un necunoscut, ce știi tu despre el ?!” Nu știe nimic, dar instinctul ei de sălbăticiune simte totul. Fapt tălmăcit cu uluitoare expresivitate a rostirii, a chipului, a plasticității și grației cu care se mișcă în scenă. Chiar dacă recitalul desăvârșit, torențial, susținut de Costinela Ungureanu eclipsează simțitor evoluția partenerilor de scenă, nici prestațiile acestora nu merită să rămână anonime. I-am aplaudat pe Nicolae Vicol (doctorul Wangel), Angel Rababoc (Amholm), Raluca Păun (servitoarea), Petronela Zurba (prima soție), Cătălin-Mihai Miculeasa (Lyngstrand), Cătălin Vieru (Ballested), Irina Danciu (Bolette), Roxana Mutu (Hilde). Andriy Zholdak n-a venit singur la Craiova. Fiul său, Yan Zholdak, a creat costumele, iar nepotul, Danilo Zholdak – decorul și secțiunea video (aceasta din urmă, foarte inspirată).

femar catnipp

Fondul muzical, ales de Valentyn Silvestrov e frumos, sugestiv, doar că, pe alocuri, acoperă replici. În încheiere, ceea ce mi-a plăcut mai mult și mai mult la montarea lui Andriy Zholdak, dincolo de faptul că se abate salutar de la curgerea somnolentă a textului, este că nici finalul creat de Ibsen nu l-a prea respectat, insinuând un fel de happyending feroce, brodat pe un memorabil hit Catnapp. Dar aceste amănunte le veți descoperi singuri, mergând la acest spectacol minunat, al treilea într-un răstimp relativ scurt, care scoate Teatrul din Craiova din contingent.

Gabriela Hurezean

Fotografii de Albert Dobrin

Leave a Reply

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS