Revistă de înnodat sinapse

VOX LUX – despre bezna strălucirii

vox-lux-766890l

După ”A Star is born”, ”Bohemian Rhapsody”, ”Rocketman”, acest ”VOX LUX” scris și regizat de Brady Corbet (aflat la al doilea lungmetraj al său) vine pe un teren destul de minat. Dacă filmele amintite mai sus se sprijineau solid pe muzica de bună calitate și pe idoli cu faima bine consolidată în rândurile milioanelor de fani (Lady Gaga, Freddie Mercury, Elton John), în ”Vox Lux” greul e dus de Natalie Portman ca actriță. Din tot soundtrack-ul (cu piese compuse de Sia și fond sonor de Scott Walker) nu mi s-a lipit de timpan nici măcar o notă, ce să mai vorbim de vreo linie melodică. Sia – altfel compozitoare și interpretă remarcabilă – lasă senzația că a compus niște piese absolut inexpresive, pentru o divă care o concurează și pe care n-o înghite. Deci nu muzica e punctul forte al acestei producții. Nici glamour-ul specific marilor concerte, din care ni se oferă doar câteva licăriri.

vox-lux-675742l

Partea bună a filmului stă în două teme: demoni și violență. Tratate subtil, fără ostentație. Trăim în era terorismului. Dintr-un act de terorism s-a născut gloria Celestei, acte de terorism vor izvorî din gloria ei. La colegiul unde învăța, un adolescent cu grave probleme psihice, intră în clasă și împușcă pe toată lumea (americanii cunosc mai multe asemenea ”incidente”, nu doar pe cel din 99, la Columbine High School). Celeste încasează un glonț în coloană. Ar putea să moară. Sau ar putea să rămână paralizată pentru totdeauna. Sau, printr-un miracol, ar putea să devină superstar. Nu știm exact cine a ales pentru ea a treia variantă, nici dacă e real ceea ce ni se sugerează așa, în treacăt, la sfârșitul poveștii. Cert este că Celeste își hrănește demonii interiori cu propria viață, scufundându-se tot mai adânc în bezna alcoolismului, a drogurilor, a egoismului, ingratitudinii, vanității. Pentru Celeste, fanii sunt doar un lung șir de homunculi care trebuie s-o adore și să-i slujească succesul. ”Vreau să le fiu regină!” – decretează, printre cețuri de alcool și stupefiante, deloc celesta cântăreață.

vox-lux-868929l

Demonii îi strică relația și cu sora ei, Eleanor (Stacy Martin), căreia îi datorează mare parte din succesul în showbiz, și cu fiica sa, Albertine (Raffey Cassidy), copie fidelă a mamei sale în adolescență, prezentând de pe acum aceeași aplecare spre nesupunere, același teren fertil pentru cultivarea micului demon, aceeași neliniștitoare absență a sentimentelor. Natalie Portman parcurge cu talent drumul de la adolescenta sfioasă, căreia nu-i trecea prin cap că va ajunge vreodată să cânte pe scenă, la vedeta nevricoasă, arogantă, mereu cherchelită, adulată de mulțime, dar condamnată la singurătate. Admirabile prestații actoricești oferă Raffey Cassidy (în dublu rol: Celeste adolescentă și fiica acesteia, Albertine), Stacy Martin (Eleanor, sora din umbră care, deși călcată în picioare de divă, contribuie hotărâtor la succesul acesteia, devenind și a doua mamă pentru Albertine). Jude Law, în rolul managerului Celestei, e și el p-acolo, dar joacă mai mult cu privirea, prezența sa (din punct de vedere actoricesc) fiind destul de neconcludentă. Povestitorul din off este Willem Dafoe. Foarte bun operatorul Lol Crawley, care aduce multă veridicitate imaginii până și prin felul în care hâțână camera, sugerând alergarea paparazzi-lor pe urmele vedetei. Dacă nu vă duceți la filme despre cântăreți numai pentru muzică, dacă aveți și alte pretenții privind cele două ore petrecute în sala de cinema, mergeți la ”VOX LUX”. O să găsiți câte ceva de ținut minte.

Gabriela Hurezean

Leave a Reply

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS